Connect with us

Mancanegara

Politisi Malaysia Asal Yogyakarta Gantikan Najib Razak Pimpin UMNO

JARRAK.ID

Published

on

Mantan Perdana Menteri Malaysia, Nazib Rajak (Doc. Net)

KUALA LUMPUR – JARRAK.ID – Tumbangnya mantan Perdana M enteri Malaysia, Najib Razak membuat UMNO mangalami kekosongan pemimpin. Partai yang lama berkuasa di Malaysia tersebut akhirnya menunjuk Ahmad Zahid Hamidi (64) sebagai nahkoda baru bagi UMNO.

Diketahui, Ahmad Zahid Hamidi sebelumnya juga pernah menjadi Menteri Pertahanan Malaysia pada saat rezim Najib masih berkuasa.

Dalam pemilihan ketua baru UMNO, Ahmad Zahid berhasil mengalahkan dua kandidat lain yang juga mantan menteri di Malaysia yakni Khairy Jamaluddin dan Tengku Razaleigh Hamzah. Ahmad Zahid mendapatkan 78 dukungan dari 191 suara. Sementara itu, Khairy mendapatkan 53 suara, dan Tengku Razaleih mendapatkan 28 suara.

Terkait terpilihnya Ahmad Zahid sebagai ketua baru UMNO, Peneliti dari Institut Politik Penang, Malaysia, Wong Chin pesimis jika nantinya Ahmad Zahid mampu kembali membenahi UMNO pasca kasus 1MDB yang menyerat nama Najib Razak.

“Kemenangan Ahmad (Zahid) mengisyaratkan oposisi yang enggan, oportunis dan agresif yang tidak akan berubah,” katanya sebagaimana dikutip dari AFP, Sabtu, (30/06/2018).

Untuk diketahui, Ahmad Zahid sendiri adalah politisi Malaysia yang memiliki keturunan dari Indonesia. Ayahnya berasal dari Kulonprogo, Yogyakarta, sementara ibunya dari Ponorogo, Jawa Timur.

Seiring terpilihnya Ahmad Zahid, dirinya berjanji akan melindungi seluruh warga negara Malaysia dari Sabah hingga Sarawak, menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta ia juga bertekad menjadikan UMNO sebagai partai yang dinamis mengikuti perkembangan politik Malaysia.

JARRAK.ID adalah portal berita daring yang konsisten dan terukur menyuguhkan informasi akurat. Mengabarkan fakta dengan berimbang tanpa menihilkan gagasan orisinil dan kritis. Setia menjadi platform bacaan publik.

Advertisement

Populer